Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problémy učitelské profesní etiky v předškolním vzdělávání v České republice
Andriantsarazo, Erica ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy učitelské profesní etiky a klade si za cíl zmapovat problematiku a komplexnost etického rozměru pedagogické práce. Prvním dílčím cílem je prozkoumat hodnotovou orientaci pedagogů a mateřských škol, ve kterých působí. Druhým dílčím cílem je popsat etická dilemata, se kterými se setkávají, a jejich strategie řešení. Tento popis je doplněn o perspektivu autorky práce. Práce se skládá z části teoretické a části empirické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a teorie týkající se etiky, filosofie výchovy, pedagogiky, psychologie i sociologie. V první části tato část popisuje základní přístupy k etice a filosofický pohled na podstatu výchovy. Také nastiňuje problematiku etických kodexů. Ve druhé části se zaměřuje na edukační procesy a jejich činitele. Důraz klade na roli pedagoga v těchto procesech a jeho kompetence. Dále popisuje specifika dítěte předškolního věku a roli rodiny i širšího sociálního prostředí v jeho socializaci. Nakonec stručně vysvětluje roli mateřské školy a její specifika jakožto vzdělávací instituce. V empirické části je popsána metodika výzkumu a jsou položeny čtyři výzkumné otázky, které vychází z cílů práce. Výzkum mapuje hodnotovou orientaci vybraných pedagogů a mateřských škol a popisuje etická dilemata a jejich přístupy k řešení....
Morální dilemata učitele v předškolním vzdělávání
Zálešáková, Irena ; Dostálová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Urbanová, Eva (oponent)
V mateřských školách se setkávají pedagogové s různými morálními dilematy v průběhu svého profesního života. Diplomová práce se zaměřuje na tato dilemata a snaží se je identifikovat a zjistit, jak jsou ze strany pedagogů řešena a jak je dále ovlivňují v jejich práci. Cílem práce je poskytnout náhled na tuto oblast profesního působení učitelek v předškolním vzdělávání a přispět tak k lepšímu porozumění tématu a zároveň prolomit určité zlehčující postoje, které vnímají morální dilemata v mateřských školách jako nepodstatné k řešení a morální formaci pedagogů. Teoretická část diplomové práce se zabývá etikou a morálkou, poodhaluje kořeny těchto oborů a jejich nesystematické či často chybějící uchopení v práci pedagogů, v jejich působení na morální formaci žáků, popisuje osobnost pedagoga z pohledu morálky a etiky, nezapomíná ani na povinnostní etiku a etiku ctnosti. Samostatná kapitola je věnována morálnímu jednání, které definuje morální integritu, morálnímu usuzování a morálním dilematům, dále rozebírá podrobněji téma profesní etiky. V části věnované etickým kodexům ukazuje značné rozdíly mezi pojetím etických kodexů v České republice - etický kodex učitele versus etický kodex křesťanského učitele - a pojetím ve vybraných zemích zejména Evropské unie. Závěrečná kapitola teoretické části diplomové...
Morální distres učitelů psychologie na středních školách
LENCOVÁ, Petra
Diplomová práce se zabývá morálním distresem učitelů psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části, a to praktickou a teoretickou část. Teoretická část je věnována definici pojmů etika, morálka, stres, morální distres. Dále též samotnému učitelství psychologie v České republice, učiteli psychologie a stručné rešerši výzkumů morálního distresu u učitelů. V praktické části jsou prezentovány ukázky z hloubkových rozhovorů s deseti učiteli psychologie, přičemž osm z deseti vyučujících popsalo celkem šestnáct morálně stresových situací ze své učitelské praxe. Cílem diplomové práce bylo pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, které situace u učitelů psychologie na středních školách vyvolávají morální distres a jak učitelé tyto situace řeší a prožívají. Výzkum ukázal, že učitelé psychologie se setkali s morálně stresovými situacemi, jejichž zdroji byly následující stresory: vedení školy (3), kolegové (2), žáci (6), rodiče žáků (1), výuka (4). Zrozhovorů nevyplynulo, že by morální distres učitelů souvisel primárně s učitelstvím psychologie.
Proces morálního rozhodování v lékařské profesi
KOŽNAROVÁ, Klára
Bakalářská práce se soustředí na proces rozhodování lékařů v morálně dilematických situacích. Teoretická část se zabývá principy lékařské etiky, definováním pojmů morální dilema a morální integrita, dále se věnuje dosavadním poznatkům v oblasti procesu rozhodování a výzkumům morálního distresu. Praktická část nejprve popisuje základní charakteristiky procesu rozhodování v situacích, jež konkrétní lékaři s gynekologicko-porodnickou specializací považují za morálně dilematické. Dále představuje dva modely procesu morálního rozhodování lékařů, které vycházejí z perspektivy první a třetí osoby. Následně je navržena teorie morální (dis)integrity lékařů v dilematických situacích. Navržený model zakotvené teorie vychází z hloubkových rozhovorů s pěti lékaři s gynekologicko-porodnickou specializací.
Podmínky práce učitele v současné společnosti
Váchová, Markéta ; Urbánek, Petr (vedoucí práce) ; Majerčíková, Jana (oponent) ; Stará, Jana (oponent)
Dizertační práce se věnuje tématu podmínek práce učitele v současné společnosti. Jelikož je mnoho druhů podmínek práce učitele a tato problematika se dá zkoumat z mnoha úhlů pohledu, zaměřila jsem se na podmínky, které mohou v práci učitele vyvolávat morálně dilematické situace. Cílem práce je otevřít doposud málo diskutované téma v oblasti profese učitele. Práce má teoreticko-empirický charakter. Její teoretická část představuje základní poznatky související s tématy významnými pro zpracovávanou problematiku (společnost; současná společnost; učitel a jeho práce; profese učitele; komunikace učitele; stres v učitelské práci; morální dilemata; morální distres). Cílem výzkumu popsaného v metodologické a praktické části je získání podrobných informací o situacích, které pro učitele v jejich práci představují morální dilema. Bylo tedy přistoupeno ke smíšenému výzkumu, který by tento cíl nejlépe naplnil. Kvalitativní část obsahuje dvacet vedených polostrukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli na téma morálně dilematických situací v jejich práci. Následovala analýza rozhovorů a rozdělení morálně dilematických situací do kategorií: učitel vs. rodiče žáků; učitel vs. jeho kolegové; učitel vs. vedení školy; učitel vs. podmínky jeho práce. Tyto kategorie byly dále syceny novými situacemi, které uváděli...
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
Etika v podnikání
Novotná, Tereza ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Souhrn Diplomová práce je příspěvkem ke zmapování problematiky etiky v podnikání z psychologického hlediska s důrazem na interdisciplinární charakter zkoumaného tématu. V empirické části práce je pak formou mapující studie popsáno zavádění systému etického řízení na příkladu konkrétního podniku a jeho dopady na postoje zaměstnanců. Diplomová práce se pokouší zmapovat, jaké oblasti chodu a působení firmy etický kodex pokrývá, jaký byl při zavádění etického kodexu postup, zda se zavedením etického kodexu změnil se postoj zaměstnanců k zaměstnavateli a zda implementace etického kodexu ovlivnila řešení morálních dilemat zaměstnanců. V rámci kvalitativního výzkumného projektu byly využity polostrukturované rozhovory, analýza stop a výsledků činnosti a pozorování.
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Hradilová, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
Genetické inženýrství jako zdroj morálních dilemat srovnání argumentace křesťanů a ateistů
Rybová, Michaela ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Volek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce hledá odpověď na otázku, zda se v současné české společnosti liší morální rozhodování křesťanů a ateistů, a to pomocí morálních dilemat týkajících se genetického inženýrství. Autorka vychází z předpokladu, že současná společnost je společností sekularizovanou a tedy náboženství v této společnosti ztrácí svůj vliv, což ohrožuje tradiční morální řád, jehož je náboženství nositelem. Zároveň dochází ke sporům v oblasti vědy a náboženství. Rozšiřující otázkou je, co udržuje morální řád v současné společnosti. Pomocí kvalitativního výzkumu bylo zjišťováno, zda se morální rozhodování současných křesťanů řídí křesťanskou etikou, jakou roli pro ně hraje Bůh, jakožto transcendentní autorita a zda podobnou transcendentní autoritu najít i v argumentaci ateistů. Tato práce se také zabývá výzkumy na téma morálního rozhodování a na téma vztahu morálky, náboženství a vědy. Ty se stávají základem pro analýzu dat. Ke sběru dat byla použita metoda focus group. Sestaveny byly dvě ohniskové skupiny, a to skupina tvořená křesťany a referenční skupina, tvořená ateisty. Jádrem obou diskuzí bylo šest morálních dilemat. Obecným zjištěním je, že morální rozhodování křesťanů a ateistů se v zásadních morálních otázkách shoduje, ovšem liší se cesta, jakou obě skupiny došly ke konsenzu. Především některé ze...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.